ရင္တြင္းစကား

မိမိ သိသမွ်ေသာ Economics ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ သင္ခန္းစာ ေဆာင္းပါးမ်ား၊ Accounting, Finance ႏွင့္ပတ္သက္သည့္ သင္ခန္းစာ ေဆာင္းပါးမ်ားကို ေစတနာသန္႔သန္႔ျဖင့္ ေဝမွ်ထားပါသည္။ စာေရးသူသည္ သိပ္ေတာ္၊ သိပ္တတ္ေနတဲ့ ပညာရွင္ တစ္ေယာက္ လုံးဝ မဟုတ္ပါ။ ဒါေၾကာင့္ အမွားမ်ားပါလွ်င္ ခြင့္လႊတ္ၾကပါလုိ႔ ….

ျဖဴ ျဖဴ

Thanks so much for every comment. Actually, I am not an expert on web or blog. I just made Google search of HTML codes that gives the design I want.

14 January 2013

စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအားနဲ႔ စုစုေပါင္း ေရာင္းလုိအား ၁

စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအား


စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအား ဆိုတာ ေဈးႏႈန္း အဆင္႔ဆင္႔တိုင္းမွာ ဝယ္ယူသူမ်ားက စုေပါင္း ဝယ္ယူလိုတဲ႔ အမွန္ ကုန္ထြက္ ပမာဏ (real GDP) ကုိျပတဲ႔မ်ဥ္းေကြး သို႔မဟုတ္ ဇယားဘဲျဖစ္ပါတယ္။ ေဈးႏႈန္းအဆင္႔နဲ႔ real GDP ပမာဏရဲ႕ ဆက္စပ္မႈကေတာ႔   ေျပာင္းျပန္ဘဲ   ျဖစ္ပါ တယ္။ ေဈးႏႈန္းတက္ရင္ ကုန္ထြက္ကို ဝယ္လိုအား က က်ဆင္းမယ္။ ေဈးႏႈန္းက်ရင္ေတာ႔ ကုန္ထြက္ ဝယ္လိုအားက တက္လာ မွာဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ေအာက္ေဖာ္ျပပါ ပုံကေတာ႔ ေဈးႏႈန္းအဆင္႔နဲ႔  real GDP ရဲ႕ဆက္စပ္မႈကို  ျပတဲ႔ မ်ဥ္းေကြးဘဲ   ျဖစ္ပါ တယ္။ စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအား မ်ဥ္းေကြး aggregate demand curve ရဲ႕ေလ်ာေစာက္ slope ကေတာ႔   ေအာက္ကို ဆင္းေနတဲ႔ ပုံစံ downward ျဖစ္ပါတယ္။


The aggregate demand curve

ဘာျဖစ္လို႔ downward slope ျဖစ္ရသလဲ ဆိုတဲ႔ အေၾကာင္းရင္းဟာ ကုန္စည္တစ္ခုခ်င္းရဲ႕ ဝယ္လိုအား မ်ဥ္းေကြး downward slope ျဖစ္ရတဲ႔ အေၾကာင္းရင္းနဲ႔ မတူပါဘူး။ 

စီးပြားေရး အေဆာက္အအုံဟာ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား မ်ဥ္းေကြးေပၚမွာ ေရြ႕လ်ား ဆင္းသက္လာတဲ႔အခါ ၄င္းဟာ နိမ္႔က်တဲ႔ အေထြေထြ ေဈးႏႈန္းအဆင္႔ဆီကို ေရြ႕သြားပါတယ္။ စားသုံးသူေတြက ကုန္စည္နဲ႔   ေဆာင္ရြက္မႈေတြ အတြက္ ေဈးႏႈန္းအနိမ္႔ကို ေပးရတဲ႔အခါ သူတို႔ရဲ႕အမည္ခံ ဝင္ေငြ nominal income နည္းနည္းကသာ သြင္းအားစု ေရာင္းတဲ႔သူေတြဆီကို လစာ၊ ငွားရမ္းခ၊ အတိုး၊ အျမတ္ စတဲ႔ ပုံစံေတြနဲ႔ စီးဝင္ သြားပါတယ္။ ရလာဒ္ အေနနဲ႔ ေဈးႏႈန္းအဆင္႔ က်ဆင္းတာဟာ စီးပြားေရး အေဆာက္အအုံ တစ္ခုလုံး အေနရဲ႕အမည္ခံဝင္ေငြ ျမင္႔တက္လာတယ္လုိ႔ မဆိုႏိုင္ပါဘူး။ အခု ေဈးႏႈန္း အဆင္႔ က်ဆင္းတာ ဟာ ဝင္ေငြ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ income effect ေရာ၊ အစားထိုး အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ substitution effect ကုိေရာ မျဖစ္ေစပါဘူး။

ဒါဆို ထုံးစံျဖစ္တဲ႔ income effect နဲ႔ substitution effect ေၾကာင္႔ စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအား မ်ဥ္းေကြးဟာ downward slope ျဖစ္တာ မဟုတ္ရင္ ဘာေၾကာင္႔လဲလုိ႔ စဥ္းစားၾကတဲ႔ အခါ ေဈးႏႈန္းအဆင္႔ ေျပာင္းလဲမႈ ရဲ႕အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ ၃ မ်ိဳး ေၾကာင္႔ဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ 

၁။ အမွန္လက္က်န္ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ Real-Balances Effect


ေဈးႏႈန္းအဆင္႔ ေျပာင္းလဲမႈဟာ real-balances effect ကို ျဖစ္ေစပါတယ္။ ဘယ္လုိလဲ ဆိုေတာ႔ ေဈးႏႈန္း   ျမင္႔မားမႈဟာ လူထုရဲ႕ဆင္႔ကဲစုေဆာင္းမႈ စာရင္းလက္က်န္ ရဲ႕ အမွန္တန္ဘိုးကို က်ဆင္းေစပါတယ္။ အထူးသျဖင္႔ ပုံေသေငြတန္ဘိုးရွိတဲ႔ ရပိုင္ခြင္႔ေတြရဲ႕ အမွန္တန္ဘိုး ဥပမာ အားျဖင္႔ စုေငြ စာရင္း သုိ႔မဟုတ္   ေငြတိုက္စာခ်ဳပ္ ေတြရဲ႕တန္ဘိုးေတြဟာ က်ဆင္းသြားပါတယ္။ ေဈးႏႈန္း အဆင္႔ ျမင္႔မားမႈဟာ အဲဒီ ရပိုင္ခြင္႔ေတြရဲ႕ ဝယ္ယူႏိုင္စြမ္းအား purchasing power ကို က်ဆင္းေစတဲ႔ အတြက္ လူထုဟာ အမွန္ တန္ဘိုး အေနနဲ႔ တြက္ရင္ ဆင္းရဲ သြားပါတယ္။ သုံးစြဲမႈေတြလဲ က်ဆင္းသြားပါတယ္။ ဥပမာ အိမ္ေထာင္စု တစ္ခုဟာ သူ႔ရဲ႕ financial asset တစ္ခုမွာ ဝယ္ယူႏုိင္စြမ္းအားဟာ က်ပ္ ၅၀၀,၀၀၀ ရွိတယ္ဆုိရင္ ရုပ္ျမင္ သံၾကားစက္ တစ္လုံးကို ဝယ္ယူေကာင္း ဝယ္ယူလိမ္႔မယ္။ ဒါေပမဲ႔ ေငြေဖာင္းပြမႈေၾကာင္႔ အဲဒီ asset ရဲ႕ purchasing power ဟာ က်ပ္ ၃၀၀,၀၀၀ ကို က်သြားရင္ အိမ္ေထာင္စုရဲ႕ဝယ္ယူမႈဟာ ဆိုင္းသြားမွာပါ။ စားသုံးမႈကို မလုပ္ေတာ႔ဘူးေပါ႔။ ဒါေၾကာင္႔ ေဈးႏႈန္းျမင္႔တာဟာ စားသုံးမႈ အသုံးစရိတ္ကို ေလ်ာ႔နည္းေစပါတယ္။

၂။ အတိုးႏႈန္း အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ Interest-Rate Effect


အတိုးႏႈန္း အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ ေၾကာင္႔ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား မ်ဥ္းေကြးရဲ႕ slope က downward   ျဖစ္ပါတယ္။ စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအား မ်ဥ္းေကြးကို ဆြဲတဲ႔အခါ တုိင္းျပည္မွာ ရွိတဲ႔ ေငြေၾကးပမာဏက ပုံေသ ျဖစ္ပါတယ္လုိ႔ ယူဆထားပါတယ္။ သို႔ေသာ္လဲ ေဈးႏႈန္း ျမင္႔တက္လာတဲ႔ အခါ စားသုံးသူေတြက ဝယ္ယူဖို႔ အတြက္ ပိုက္ဆံေတြ ပိုလိုလာပါတယ္။ လုပ္ငန္းေတြကလဲ အလုပ္သမားေတြကို လခေပးဖို႔ ပိုက္ဆံနဲ႔ အျခား သြင္းအားစုမ်ားကို ဝယ္ယူဖုိ႔ ပိုက္ဆံေတြ ပိုလုိတယ္။ ဥပမာ ပစၥည္းတစ္ခုဟာ က်ပ္ ၁၀၀ ေဈးႏႈန္း ရွိတယ္ဆိုရင္ ၁၀၀ တန္ ေငြစကၠဴနဲ႔ အလုပ္ျဖစ္တယ္။ တကယ္လုိ႔ ပစၥည္းက ေဈးႏႈန္းက က်ပ္ ၁၁၀ ျဖစ္ သြားရင္ ၁၀၀ တန္ ေငြစကၠဴအျပင္ ၁၀ တန္ ေငြစကၠဴပါ ထပ္လုိတာေပါ႔။ အတိုေျပာရရင္ ေဈးႏႈန္းျမင္႔တာ ဟာ ေငြေၾကး ဝယ္လိုအား ကို  ျမင္႔တက္ေစပါတယ္။ ဒါေၾကာင္႔ ပုံေသ ေငြေၾကးပမာဏမွာ ေငြေၾကး ဝယ္လုိအား တက္လာတာဟာ ေငြေၾကးကို အသုံးျပဳမႈအတြက္ ေပးရတဲ႔ေဈးႏႈန္း တက္လာပါတယ္။ အဲဒီ ေဈးႏႈန္းဟာ အတိုးႏႈန္း ဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။

အတိုးႏႈန္း ျမင္႔တာဟာ ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈ အသုံးစရိတ္နဲ႔ အတိုးအားျပဳ စားသုံးမႈ အသုံးစရိတ္ ကို ေလ်ာ႔ပါးေစ ပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင္႔ အတိုးႏႈန္းက ၅ % ရွိတဲ႔ အခ်ိန္မွာ လုပ္ငန္းက ရင္းႏွီးမႈေပၚ ျပန္ရခ်က္ rate of return ဟာ ၆ % လုိ႔ ခန္႔မွန္းတယ္ဆိုရင္ လုပ္ငန္းက ျမတ္ႏိုင္ေခ် ရွိပါတယ္။ အဲလုိမဟုတ္ဘဲ အတိုးႏႈန္းက ၇% ကို တက္သြားရင္ေတာ႔ ရင္းႏွီးမႈဟာ မျမတ္ေတာ႔ဘူး။ မရင္းႏွီးသင္႔ ေတာ႔ပါဘူး။ အလားတူစြာဘဲ   ေခ်းေငြေပၚ အတိုးႏႈန္းက ျမင္႔တက္သြားရင္ စားသုံးသူေတြက အိမ္သစ္ သို႔မဟုတ္ ကားသစ္ ဝယ္ဖုိ႔ မဆုံးျဖတ္ေတာ႔ပါဘူး။ ဒါေၾကာင္႔ ေငြေၾကး ဝယ္လုိအားနဲ႔ တဆက္တည္း အတိုးႏႈန္း တက္လာျခင္းျဖင္႔ ေဈးႏႈန္း အဆင္႔ ျမင္႔မားတာဟာ အမွန္ကုန္ထြက္ ဝယ္လိုအား ပမာဏကို က်ဆင္းေစပါ တယ္။

၃။ ႏိုင္ငံျခား ဝယ္ယူျခင္း အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ Foreign Purchases Effect


စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား မ်ဥ္းေကြးရဲ႕ slope downward ျဖစ္ရတဲ႔ ေနာက္ဆုံး အေၾကာင္းရင္းကေတာ႔ foreign purchases effect ဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ျပည္တြင္းရဲ႕ ေဈးႏႈန္းအဆင္႔ဟာ ျပည္ပ ေဈးႏႈန္းအဆင္႔နဲ႔ ယွဥ္လုိ႔ ျမင္႔တက္ေနရင္ ႏိုင္ငံျခားသားေတြက ျပည္တြင္းက ထုတ္တဲ႔ ကုန္စည္ကို နည္းနည္းဘဲ ဝယ္ယူၿပီး ကုိယ္႔တုိင္းျပည္က ျပည္ပ ကုန္စည္ကို ပိုၿပီး ဝယ္ယူၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင္႔ ကိုယ္႔တုိင္းျပည္ရဲ႕ ျပည္ပပို႔ကုန္ export  က က်ၿပီး သြင္းကုန္ import က ျမင္႔လာပါတယ္။ အခ်ဳပ္ေျပာရရင္ ေဈးႏႈန္း အဆင္႔ ျမင္႔တာဟာ ကိုယ္႔တုိင္းျပည္ရဲ႕ကုန္စည္ ဝယ္လုိအား အေရအတြက္ ကို ေလွ်ာ႔ခ်လုိက္ပါတယ္။ အသားတင္ ပို႔ကုန္က က်သြားပါတယ္။

ေဈးႏႈန္းအဆင္႔ ကက်သြားရင္ေတာ႔ ဒီ effect ၃ ခုစလုံးက ဆန္႔က်င္ဘက္ကို ျဖစ္ေစပါတယ္။ ေဈးႏႈန္း က်ရင္ real-balances effect နဲ႔ interest-rate effect ကမွတစ္ဆင္႔ စားသုံးမႈကိုျမင္႔တက္ေစပါတယ္။ interest-rate effect ကမွတစ္ဆင္႔ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ကို ျမင္႔တက္ေစပါတယ္။ foreign purchases effect ကမွ တစ္ဆင္႔ ပို႔ကုန္ျမင္႔တက္၊ သြင္းကုန္က်ဆင္းၿပီး အသားတင္ ပို႔ကုန္ ကို ျမင္႔တက္ေစပါတယ္။

စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား ေျပာင္းလဲျခင္း 


အျခားအရာမ်ား တူညီေနတဲ႔အခါမွာ ေဈးႏႈန္းအဆင္႔ ေျပာင္းလဲမႈဟာ စုစုေပါင္း သုံးစြဲမႈ ပမာဏကိုလဲ   ေျပာင္းလဲ ေစၿပီး တိုင္းျပည္ရဲ႕အမွန္ GDP ဝယ္လိုအား ပမာဏကိုလဲ ေျပာင္းလဲေစပါတယ္။ ပုံေသ   ျဖစ္တဲ႔ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား မ်ဥ္းေကြး တေလွ်ာက္ရွိ ေရြ႕လ်ားမႈမ်ားဟာ real GDP ေျပာင္းလဲမႈကို ကိုယ္စားျပဳပါတယ္။ သို႔ေသာ္လည္း အျခားအရာမ်ားထဲက တစ္ခု သို႔မဟုတ္ မ်ားမ်ား ေျပာင္းလဲခဲ႔ရင္ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား မ်ဥ္းေကြးဟာ ေရြ႕လ်ားသြားပါတယ္။ အဲဒီ အျခားအရာမ်ားကို စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအား   ေျပာင္းလဲမႈကို ၾသဇာသက္ေရာက္ေစတဲ႔ အခ်က္မ်ား လို႔ေခၚပါတယ္။ စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအား ေျပာင္းလဲမႈ မွာ အပိုင္း ၂ ပိုင္း ပါဝင္ပါတယ္။

  •  real GDP ဝယ္လိုအား ပမာဏကို တုိက္ရိုက္ ေျပာင္းလဲေစတဲ႔ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအားရဲ႕ determinants ေတြထဲက ၁ ခု ရဲ႕ေျပာင္းလဲမႈ
  • သုံးစြဲမႈမွာ ကနဦး ေျပာင္းလဲမႈထက္ စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအားမွာ အဆမ်ားစြာ ေျပာင္းလဲမႈကို ျဖစ္ေစတဲ႔ ဆပြား အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ

Change in Aggregate Demand

အထက္ပါပုံမွာ မ်ဥ္းေကြး AD1 ကေန AD2 ဆီကို ညာဘက္သို႔ အျပည္႔အဝ ေရြ႕သြားတာသည္ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား ေရြ႕လ်ား တာဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အပိုင္း ၂ ပိုင္းခြဲၾကည္႔မယ္ဆိုရင္ AD1 နဲ႔ ညာဘက္က မ်ဥ္းေကြး အျပာေရာင္ ၾကားက အလ်ားလုိက္ အကြာအေဝးသည္ သုံးစြဲမႈမွာ ကနဦး ျမင္႔တက္မႈကို ျပပါတယ္။ ဥပမာ ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈ က်ပ္ ၅ သန္း တိုးလာတာ ဆိုပါစို႔။ တကယ္လုိ႔ စီးပြားေရး အေဆာက္အအုံရဲ႕ ေနာက္ထပ္ စားသုံးဖုိ႔ အလားအလာ marginal propensity to consume (MPC) သည္ 0.75 ျဖစ္တယ္ဆုိရင္ သာမန္ ေျမႇာက္ေဖာ္ကိန္း simple multiplier က 4 ျဖစ္ပါတယ္။ 


multiplier ဆိုတာကေတာ႔ သုံးစြဲမႈ ကနဦးေျပာင္းလဲတာဟာ real GDP ရဲ႕ဘယ္ႏွစ္ဆ ႀကီးၿပီး   ေျပာင္းလဲ သလဲကို ဆုံးျဖတ္ေပးပါတယ္။ ဒါေၾကာင္႔ AD1 နဲ႔ အျပာေရာင္ မ်ဥ္းၾကားက အကြာအေဝးထက္ ၄ ဆ ျဖစ္တဲ႔ AD1 မွ AD2 ဆီကို ညာဘက္သို႔ ေရႊ႕သြားပါတယ္။ multiplier process သည္ သုံးစြဲမႈမွာ ကနဦး   ေျပာင္းလဲမႈ ကေန ထပ္ၿပီး ဆက္တုိက္ သုံးစြဲတာကို ျပပါတယ္။ ကနဦးေျပာင္းလဲမႈ ေၾကာင္႔ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား မ်ဥ္းေကြး ေရြ႕သြားတဲ႔အခါ ကုန္စည္နဲ႔ ေဆာင္ရြက္မႈ ေနာက္ထပ္ က်ပ္ သန္း ၂၀ ဖိုး ကို   ေဈးႏႈန္း အဆင္႔တိုင္းမွာ ဝယ္ယူလိုၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ တနည္းအားျဖင္႔ investment က်ပ္ ၅ သန္း တုိးလုိက္တာဟာ real GDP က်ပ္ သန္း ၂၀ တက္လာပါတယ္။ 

Change in GDP = multiplier x initial change in spending
K 20 billion   = 4 x K 5 billion

အလားတူစြာဘဲ AD1 ကေန ဘယ္ဘက္က AD3 ဆီကို ေရြ႔သြားတာဟာ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား က်ဆင္း တာကို ျပပါတယ္။ တနည္းအားျဖင္႔ ေဈးႏႈန္း အဆင္႔တိုင္းမွာ real GDP ဝယ္လုိအား က်ဆင္းသြား တာ   ျဖစ္ပါတယ္။ AD1 နဲ႔ ဘယ္ဘက္က အျပာေရာင္လိုင္း ၾကားက အကြာအေဝးဟာ သုံးစြဲမႈ ကနဦး က်ဆင္း သြားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအခါ multiplier effect ေၾကာင္႔ စားသုံးမႈမွာ ဆပြားက်ဆင္းမႈ ျဖစ္ၿပီး ဘယ္ဘက္ က AD3  ဆီကို ေရြ႕သြားပါတယ္။ 

စုစုေပါင္းဝယ္လုိအားမွာ ပါဝင္တဲ႔ အစိတ္အပိုင္းမ်ားကို အေရွ႕က ေဆာင္းပါးမ်ားမွာ ေရးခဲ႔ ၿပီးပါၿပီ။ စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအားဆိုတာ စုစုေပါင္း GDP၊ တနည္း တိုင္းျပည္ရဲ႕ ဝင္ေငြ စသည္တို႔နဲ႔ တူပါတယ္။ ဒီေတာ႔ သူ႔မွာ ပါဝင္တဲ႔ အစိတ္အပိုင္းမ်ား ျဖစ္တဲ႔ စားသုံးမႈ၊ ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈ၊ အစိုးရ အသုံးစရိတ္နဲ႔ အသားတင္ပို႔ကုန္ စသည္မ်ားကို စစ္ေဆးၾကည္႔ပါမယ္။

စားသုံးမႈ Consumption


တိုင္းျပည္ရဲ႕ ေဈးႏႈန္းက ကိန္းေသျဖစ္ေနရင္ေတာင္မွ  ျပည္တြင္းက စားသုံးသူမ်ားရဲ႕ ျပည္တြင္းထုတ္တဲ႔ အမွန္ ကုန္ထြက္ ဝယ္ယူမႈမွာ အေျပာင္းအလဲ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ စားသုံးသူေတြက ေဈးႏႈန္းအဆင္႔ တစ္ခုခ်င္း စီမွာ ပိုမို ဝယ္ယူၾကမယ္ဆိုရင္ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအားဟာ AD1 မွ AD2 သို႔ ညာဘက္ကို ေရြ႕သြားပါမယ္။   ေလွ်ာ႔ဝယ္ၾကမယ္ဆုိရင္ AD1 မွ AD3 သို႔ ဘယ္ဘက္ကို ေရြ႕ပါမယ္။ ေဈးႏႈန္း မေျပာင္းလဲဘဲနဲ႔  အျခား အခ်က္မ်ားစြာသည္ စားသုံးမႈကို ေျပာင္းလဲေစၿပီး စုစုေပါင္းဝယ္လိုအား မ်ဥ္းေကြး ေရြ႕သြားပါတယ္။

Consumer Wealth - တိုင္းျပည္မွာ ရွိတဲ႔စားသုံးသူ ေတြပိုင္ဆိုင္တဲ႔ ရပိုင္ခြင္႔ assets ေတြအားလုံးရဲ႕ စုစုေပါင္း တန္ဘိုးထဲကေန သူတို႔ရဲ႕ ေပးရန္တာဝန္ liabilities တန္ဘိုးေတြကို ႏုတ္တာကို consumer wealth လို႔ေခၚပါတယ္။ assets ထဲမွာ စေတာ႔ stocks၊ ဘြန္း bonds ၊ ေတြနဲ႔ အိမ္ၿခံေျမေတြ real estate ပါဝင္ပါတယ္။ liabilities ထဲမွာ အိမ္အရစ္က် ဝယ္တဲ႔ ေခ်းေငြ mortgages ၊ ကားေခ်းေငြ car loans နဲ႔ အေၾကြးဝယ္ကဒ္ လက္က်န္ credit card balances ေတြ ပါဝင္ပါတယ္။ assets ရဲ႕တန္ဘိုး ရုတ္တရက္ ေျပာင္းလဲသြားရင္ consumer wealth ကလဲ ရုတ္တရက္ မေမွ်ာ္လင္႔ဘဲ   ေျပာင္းလဲသြား ပါတယ္။ ဥပမာ စေတာ႔ ေစ်းရုတ္တရက္ ထိုးတက္သြား တာမ်ိဳးေပါ႔။ အဲလို ခ်မ္းသာ ၾကြယ္ဝမႈတက္ လာေတာ႔ စားသုံးသူေတြက စုတာေလွ်ာ႔ၿပီး ပိုၿပီး ဝယ္ယူ စားသုံး ၾကတယ္။ အဲဒီေတာ႔ စားသုံးမႈ consumption တက္လာတယ္။ ဒါကို wealth effect လုိ႔ေခၚတယ္။ wealth effect က စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား မ်ဥ္းေကြးကို ညာဘက္ကို ေရြ႕သြားေစတယ္။ ဆန္႔က်င္ဘက္အားျဖင္႔ assets ရဲ႕တန္ဘိုး ရုတ္တရက္က်ဆင္း သြားရင္ consumer wealth ရုတ္တရက္ က်မယ္။ reverse wealth effect ဟာ စားသုံးသူေတြကို စုေဆာင္းမႈကို ျမင္႔ေစၿပီး စားသုံးမႈကို ေလ်ာ႔က်ေစပါတယ္။ ဒါေၾကာင္႔ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား မ်ဥ္းေကြးဟာ ဘယ္ဘက္ကို ေရြ႕သြားပါတယ္။

Household Borrowing - စားသုံးသူေတြဟာ သူတုိ႔ရဲ႕ စားသုံးမႈကို ေခ်းဌားျခင္းျဖင္႔လဲ တိုးျမႇင္႔ႏိုင္ ပါတယ္။ အဲလိုလုပ္ရင္ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား မ်ဥ္းေကြးဟာ ညာဘက္ကို ေရြ႕သြားပါတယ္။ စားသုံး မႈအတြက္ ေခ်းဌားတာ က်ဆင္းရင္ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား မ်ဥ္းေကြးဟာ ဘယ္ဘက္ကို   ေရြ႕သြားပါတယ္။   ေနာက္တစ္ခါ စားသုံးသူေတြက သူတို႔ရဲ႕ ေၾကြးၿမီေတြကို ေပးေခ်ဖုိ႔ စုေဆာင္းမႈကို   ျမႇင့္ရင္လဲ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား မ်ဥ္းေကြးဟာ ဘယ္ဘက္ကို ေရြ႕ပါတယ္။ အေၾကြးေတြကို မ်ားမ်ား ျပန္ဆပ္ေတာ႔ စားသုံးမႈေတြ ေလ်ာ႔က်ၿပီး AD က ဘယ္ဘက္ကို ေရြ႕သြားပါတယ္။ 

Consumer Expectations - အနာဂတ္ကာလနဲ႔ ပတ္သက္တဲ႔ ခန္႔မွန္းခ်က္ေတြ၊   ေမွ်ာ္လင္႔ခ်က္ေတြ   ေျပာင္းလဲရင္လဲ စားသုံးမႈ ကို ေျပာင္းလဲ ႏိုင္ပါတယ္။ လူေတြက သူတုိ႔ရဲ႕ အနာဂတ္ဝင္ေငြေတြ တက္မယ္လုိ႔ ေမွ်ာ္လင္႔ရင္ ပိုသုံးၾကတယ္။ စားသုံးမႈတက္၊ စုေဆာင္းမႈက်ၿပီး စုစုေပါင္းဝယ္လုိအားမ်ဥ္းေကြးဟာ ညာဘက္ကို ေရြ႕သြားပါတယ္။ အလားတူဘဲ အနာဂတ္မွာ   ေငြေဖာင္းပြမႈတက္လာၿပီး ေငြတန္ဘိုးေတြ က်မယ္ထင္ရင္ တနည္း ပစၥည္းေတြ ေစ်းတက္မယ္ထင္ရင္ ကုန္စည္ေတြကို ပိုဝယ္ၾကလုိ႔ AD ဟာ တက္လာပါတယ္။ အနာဂတ္ ဝင္ေငြ နိမ္႔မယ္ထင္ရင္ သို႔မဟုတ္ အနာဂတ္ ေစ်းႏႈန္းေတြ က်မယ္ထင္ရင္ လက္ရွိ စားသုံးမႈကို ေလွ်ာ႔တဲ႔အတြက္ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအားဟာ က်ဆင္းၿပီး ဘယ္ဘက္ကိုေရြ႕သြား ပါတယ္။ 

Personal Taxes - ဝင္ေငြခြန္ႏႈန္း က်ဆင္းရင္လဲ အသားတင္ဝင္ေငြက ပိုထြက္လာလုိ႔ စားသုံးမႈ ျမင္႔တက္လာပါတယ္။ အခြန္ေတြကို  ေလွ်ာ႔လုိက္ရင္ AD က ညာဘက္ကို ေရြ႕ၿပီး အခြန္ေတြ တိုးျမႇင့္ရင္   ေတာ႔ AD က ဘယ္ဘက္ကို   ေရြ႕သြားပါတယ္။

ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈ Investment


Investment ကေတာ႔ စုစုေပါင္းဝယ္လုိအားကို ေျပာင္းလဲေစတဲ႔ ေနာက္ထပ္ အစိတ္အပိုင္း တစ္ခုဘဲ   ျဖစ္ပါတယ္။ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြက်ရင္ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအားဟာ က်ဆင္းၿပီး ဘယ္ဘက္ကို ေရြ႕ပါမယ္။ ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈ အသုံးစရိတ္ေတြ တက္လာရင္ AD ဟာ ညာဘက္ကို ေရြ႕ပါမယ္။  

Real Interest Rates -  အျခားအရာေတြ တူညီေနတဲ႔အခါ အမွန္ အတိုးႏႈန္း တက္ရင္ investment ကို က်ဆင္းေစၿပီး စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား က်ဆင္းသြားပါတယ္။ အခု ေျပာေနတဲ႔ အတိုးႏႈန္း ေျပာင္းလဲမႈက တိုင္းျပည္ရဲ႕ ေငြေၾကးပမာဏ money supply ေျပာင္းလဲမႈေၾကာင္႔ ျဖစ္တာပါ။ ေငြေၾကးပမာဏ တက္ရင္ အတိုးႏႈန္းနိမ္႔မယ္။ အဲဒီအခါ ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈ တက္လာၿပီး စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား တက္ပါမယ္။ ေငြေၾကး ပမာဏ က်ဆင္းရင္ အတိုးႏႈန္း ျမင္႔တက္မယ္။ investment က်ဆင္းမယ္။ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအားလဲ က်ဆင္း ပါမယ္။

Expected Returns -  ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံထားတဲ႔ စီမံကိန္းေတြကေန ျပန္ရမဲ႔ အျမတ္က ျမင္႔တယ္ဆုိရင္ အရင္း အႏွီး ကုန္စည္ capital goods ေတြရဲ႕ ဝယ္လိုအား ျမင္႔တက္လာၿပီး စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား မ်ဥ္းေကြးကလဲ ညာဘက္ကို ေရြ႕သြားမွာပါ။ ျပန္ရမဲ႔ အျမတ္က နိမ့္ရင္ investment နိမ့္က်ၿပီး AD ကလဲ ဘယ္ဘက္ ကို ေရြ႕သြားမွာပါ။ ျပန္ရမဲ႔ အျမတ္ ျမင့္မားမႈ၊ နိမ့္က်မႈကလဲ အနာဂတ္မွာ စီးပြားလုပ္ငန္း အေျခအေနနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ ေမွ်ာ္လင္႔ခ်က္၊ နည္းပညာတိုးတက္မႈ၊ မသုံးရဘဲ အပိုျဖစ္ေနတဲ႔ အရင္းအႏွီး အင္အားမ်ား နဲ႔တကြ လုပ္ငန္းစီးပြား အခြန္အခ မ်ားေပၚ မူတည္ေနပါတယ္။ 

အတိုးႏႈန္းနဲ႔ ျပန္ရမဲ႔ အျမတ္တို႔ရဲ႕ ေျပာင္းလဲမႈေတြက investment ကုိ အရမ္းကိုဘဲ အတက္အက် ျဖစ္ေစပါ တယ္။ investment ကေတာ႔ စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအားရဲ႕ အစိတ္အပိုင္းေတြထဲမွာ တည္ၿငိမ္မႈ အနည္းဆုံး အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။

အစုိးရ အသုံးစရိတ္ Government Spending


အစိုးရက အသုံးစရိတ္ကို ျမႇင့္ရင္ AD ကညာဘက္ကို ေရြ႕သြားပါတယ္။ ဥပမာ- စစ္လက္နက္ ပစၥည္းေတြ ဝယ္ယူတာမ်ိဳး။ အစိုးရ အသုံးစရိတ္ကို ေလွ်ာ႔ခ်ရင္ AD က ဘယ္ဘက္ကို ေရြ႕ပါတယ္။ ဥပမာ - လမ္းပန္း ဆက္သြယ္ေရး စီမံကိန္းေတြ ေလွ်ာ႔ခ်တာမ်ိဳး။ 


အသားတင္ပို႔ကုန္ Net Export Spending 


အျခားအရာမ်ား တူညီေနတဲ႔အခါ ကိုယ္႔တိုင္းျပည္က ပို႔ကုန္ ျမင္႔မားတာဟာ ကုိယ္႔ဆီက ထြက္တဲ႔ ကုန္စည္ ကို ျပည္ပက ဝယ္ယူလုိအား ျမင္႔ေနတာပါ။ ပုိ႔ကုန္က သြင္းကုန္နဲ႔ ယွဥ္လုိ႔ ျမင္႔ေနရင္ အသားတင္ ပို႔ကုန္ ျမင္႔တယ္လုိ႔ ေျပာပါတယ္။ အဲလိုျဖစ္ရင္ AD က ညာဘက္ကို ေရြ႕သြားပါတယ္။ ဆန္႔က်င္ဘက္ အေနနဲ႔ အသားတင္ ပို႔ကုန္ နိမ့္ရင္ေတာ႔ AD က ဘယ္ဘက္ကို ေရြ႕ပါမယ္။ (အခုေျပာတဲ႔ အသားတင္ ပို႔ကုန္ အတက္အက်ဟာ အေပၚမွာ ေျပာခဲ႔တဲ႔ foreign purchase effect ေၾကာင္႔ မဟုတ္ပါဘူး။ foreign purchase effect က AD curve ေပၚမွာ ေရြ႕လ်ားတာ ျဖစ္ပါတယ္။) 

အခု အသားတင္ပို႔ကုန္ ေျပာင္းလဲတာကေတာ႔ ျပည္ပရွိ မိမိ တုိင္းျပည္ဝင္ေငြ National Income Abroad   ျမင္႔မားရင္ သို႔မဟုတ္ နိမ့္က်ရင္ ျဖစ္ပါတယ္။ ျပည္ပမွာ ကိုယ္႔တုိင္းျပည္က လုပ္တဲ႔ ကုန္စည္ေတြကို   ႏိုင္ငံျခားသားေတြက ပိုမို ဝယ္ယူၾကရင္ net export တက္မယ္။ ေလွ်ာ႔ဝယ္ရင္ net export က်ပါမယ္။

ေနာက္တစ္ခါ ေငြလဲလွယ္ႏႈန္း exchange rate ေျပာင္းလဲမႈေၾကာင္႔ အသားတင္ ပို႔ကုန္ ေျပာင္းလဲတာပါ။ ကိုယ္႔တုိင္းျပည္ရဲ႕ ေငြေၾကး က်ပ္သည္ ေဒၚလာနဲ႔ယွဥ္လုိ႔ ေစ်းက် depreciate ျဖစ္ေနရင္ ကိုယ္႔တုိင္းျပည္ ကုန္စည္ဟာ ျပည္ပကုန္စည္ထက္ ေဈးသက္သာတဲ႔ သေဘာျဖစ္ပါတယ္။ ျပည္ပက သူေတြ အေနနဲ႔ ကိုယ္႔တုိင္းျပည္ ကုန္စည္ကို ဝယ္ဖုိ႔ ေဒၚလာ နည္းနည္းဘဲ လိုမယ္ေပါ႔။ အဲဒါဆိုရင္ ကိုယ္႔တိုင္းျပည္ ကုန္စည္ကို ပိုမို ဝယ္ယူၾကပါမယ္။ ကုိယ္႔တုိင္းျပည္က လူေတြကက်ျပန္ေတာ႔ ျပည္ပကုန္စည္ကို ဝယ္ယူဖို႔   ေဒၚလာမ်ားမ်ား ေပးရမယ္။ ဒီေတာ႔ ျပည္ပကုန္စည္ကို နည္းနည္းဘဲ ဝယ္ရင္ သြင္းကုန္ က်ဆင္းမယ္။ net export တက္လာပါမယ္။ ဆန္႔က်င္ဘက္အားျဖင္႔ ကိုယ့္တုိင္းျပည္ရဲ႕ ေငြေၾကးသည္   ေဒၚလာနဲ႕ယွဥ္လုိ႔   ေစ်းတက္ appreciate ျဖစ္ေနရင္ net export က်ဆင္းမွာဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ႔ net export တက္ရင္ AD တက္ၿပီး ညာဘက္ကို ေရြ႕မယ္။ net export က်ရင္ AD လဲ က်ၿပီး ဘယ္ဘက္ကို ေရြ႕မွာဘဲ   ျဖစ္ပါတယ္။

အခုေဆာင္းပါးမွာ ေစ်းႏႈန္းေျပာင္းလဲမႈေၾကာင္႔ စုစုေပါင္းဝယ္လိုအားမ်ဥ္းေကြးေပၚမွာ ဝယ္လိုအား အနည္းအမ်ား   ေျပာင္းလဲမႈ၊ ေစ်းႏႈန္း ေျပာင္းလဲမႈေၾကာင္႔ မဟုတ္ဘဲ စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအားရဲ႕ components မ်ား ေျပာင္းလဲမႈေၾကာင္႔ စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအား မ်ဥ္းေကြး ဘယ္၊ ညာ ေရြ႕လ်ားမႈ မ်ားကို တင္ျပထား ပါတယ္။

Aggregate Demand အေၾကာင္းေရးၿပီးတဲ႔ေနာက္ Aggregate Supply အေၾကာင္းကို   ေနာက္ေဆာင္းပါးမွာ ဆက္လက္ ေရးသားပါမည္။ အခု ဒီမွာ နားပါမည္။

McConnell. Brue Flynn တို႔ ေရးသားေသာ eighteenth edition. "Economics: Principles, Problems, and Policies" မွ ကိုးကား ဘာသာျပန္ပါသည္။ 

ျဖဴ ျဖဴ

Share this PostPin ThisEmail This

15 comments:

  1. I just find out the blog which is very very good... Thank you so much for all these details explanation :)

    Amanda

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks so much for visiting my blog ..
      I will write more articles about economics and finance ... ^_^

      Delete
  2. I'm gone to inform my little brother, that he should also visit this website on regular basis to take
    updated from most up-to-date gossip.

    Also visit my web site best dating sites

    ReplyDelete
  3. I’m not that much of a internet reader to be honest but your sites really nice,
    keep it up! I'll go ahead and bookmark your website to come back later.
    All the best

    Also visit my web site; minecraft.net

    ReplyDelete
  4. Thank you for sharing your thoughts. I truly appreciate your efforts and I am waiting for your
    further post thank you once again.

    My webpage ... NoeliaGBrevik

    ReplyDelete
  5. Everything said made a great deal of sense.
    But, what about this? suppose you were to write a killer title?
    I am not suggesting your content is not solid., but suppose you added something that makes people desire more?
    I mean "စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအားနဲ႔ စုစုေပါင္း ေရာင္းလုိအား ၁" is kinda vanilla.
    You should look at Yahoo's home page and watch how they create
    post titles to get people to open the links. You
    might add a related video or a pic or two to grab people
    excited about what you've got to say. Just my opinion,
    it would make your posts a little livelier.


    Feel free to surf to my page - AlvaRGreenley

    ReplyDelete
  6. Hi, after reading this amazing piece of writing i am as well happy to share my know-how here with friends.


    My web site: CarollGReisling

    ReplyDelete
  7. My spouse and I stumbled over here from a different web address
    and thought I might as well check things out. I like what I see so now i am following you.
    Look forward to checking out your web page yet again.

    My web site - JefferyHBrintnall

    ReplyDelete
  8. Good post however I was wanting to know if you could
    write a litte more on this subject? I'd be very thankful if you could elaborate a little bit further.
    Thank you!

    Here is my weblog CarmanCBridgford

    ReplyDelete
  9. This is my first time visit at here and i am actually pleassant to read everthing at alone place.


    Here is my web site DeandreaERoscup

    ReplyDelete
  10. Pretty section of content. I just stumbled upon your
    site and in accession capital to assert that I get in fact enjoyed account your
    blog posts. Anyway I'll be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently rapidly.



    Look into my blog ... EloyZRugg

    ReplyDelete
  11. Hello! I know this is kinda off topic but I'd figured I'd ask.

    Would you be interested in exchanging links or maybe guest
    authoring a blog post or vice-versa? My site
    covers a lot of the same topics as yours and I think we could greatly
    benefit from each other. If you might be interested feel free to shoot me
    an email. I look forward to hearing from you! Fantastic blog by
    the way!

    Also visit my weblog; BufordVSerrell

    ReplyDelete
  12. It's remarkable in favor of me to have a site, which is valuable for my
    know-how. thanks admin

    my weblog; AntioneVChaplean

    ReplyDelete